Logo Fietsen123

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

Thursday 11 August, 2016

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers aan.

In een veldtest van de TU Delft en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moesten 31 oudere (65+) en 30 jongere (30-45 jaar) fietsers een parcours afleggen en tegelijkertijd bepaalde taken uitvoeren. De taken bestonden onder meer uit heel langzaam rijden (7 kilometer per uur) en al fietsend achteromkijken. De deelnemers reden het parcours zowel met een normale als met een elektrische fiets. Alle fietsen waren voorzien van diverse meetinstrumenten.

Corrigeren en overhellen

Belangrijk resultaat uit het onderzoek is dat 65-plussers meer corrigeren met stuurbewegingen en ook vaker het lichaam wat laten overhellen. Daarnaast bleek deze groep een minder stevige grip op het stuur te hebben.

Mogelijke oplossingen

Volgens de onderzoekers blijkt uit deze resultaten dat bijvoorbeeld een achteruitkijkassistent op de fiets heel nuttig kan zijn. Met zo’n achteruitkijkassistent worden nu al proeven gedaan op de ouderenfiets die door TNO is ontwikkeld. Daarnaast zou het goed zijn om bij kruispunten – waar fietsers af- en weer opstappen – het fietspad wat te verbreden. Gezien het stuurgedrag van de oudere fietser kan dat de veiligheid ten goede komen.

Zelfoverschatting

Tot slot kwamen de resultaten van de vragenlijst naar de eigen rijvaardigheid niet overeen met de resultaten die de fietsers in het veld lieten zien. Fietsers blijken zichzelf hoger in te schatten dan de gemiddelde fietser van dezelfde leeftijd. Onderzoeksresultaten die enkel zijn gebaseerd op zelf ingevulde vragenlijsten, zijn dus niet al te serieus te nemen, vinden de onderzoekers.

Langlopend onderzoek

TU Delft en SWOV doen al sinds 2013 onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers. De nieuwste publicatie over dit langlopende onderzoek gaat over de resultaten uit een veldtest met 31 oudere (65+) en 30 jongere (30 – 45 jaar) fietsers. Het artikel is verschenen in het tijdschrift Transportation Research.

Bron: CROW