Logo Fietsen123

Nieuws

Onderzoek: e-bike vaker betrokken bij ongelukken

Monday 15 August, 2016

Het aantal ongelukken tussen een auto en een e-bike ligt 30 procent hoger dan tussen gewone fietsen en auto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Chalmers University of Technology.

Voor het onderzoek rustten de onderzoekers van de Technische Universiteit in Göteborg twaalf e-bikes uit met de nodige meet- en registratieapparatuur. Met deze e-bikes reden de deelnemers aan het onderzoek twee weken lang door Göteborg; in totaal legden ze ongeveer vijftienhonderd kilometer af.

Kritische gebeurtenissen

Er werden 88 zogeheten kritische gebeurtenissen geregistreerd: in 31 procent van die gevallen ging het om confrontaties met voetgangers, 21 procent met personenauto’s, 18 procent met andere fietsers. Andere incidenten hadden te maken met bijvoorbeeld slecht wegdek of het ontbreken van verlichting.

Minder incidenten met gewone fiets

De onderzoekers hebben de cijfers vergeleken met die uit een soortgelijk experiment met gewone fietsen. De gewone fiets was 63 maal betrokken bij een incident –aanzienlijk minder vaak dan de 88 keer van de e-bike. Het aantal incidenten tussen e-bikes en auto’s lag zelfs dertig procent hoger dan die tussen normale fietsen en auto’s.

Snelheid grote boosdoener

Voor die verschillen bestaan verschillende redenen, stellen de onderzoekers. In de eerste plaats is daar de snelheid: de e-bike rijdt gemiddeld zo’n 4 procent harder dan de gewone fiets. Een tweede reden is dat de automobilist niet goed op die hogere snelheid kan anticiperen, omdat het verschil tussen de gewone fiets en de e-bike niet goed zichtbaar is. Dat onderscheid moet dus beter zichtbaar worden gemaakt, vinden de onderzoekers. Helaas gaan ze niet in op de vraag hoe dat moet worden aangepakt.

Bron: CROW Fietsberaad