Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe regels speed-pedelec blijken onhaalbaar

Monday 21 November, 2016

De speed-pedelec, de e-bike met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, valt per 1 januari 2017 onder nieuwe regelgeving. Met nog zo'n zes weken te gaan tot die deadline, blijkt de uitvoering echter onhaalbaar.

De speed pedelec is met zijn hoge snelheid een steeds populairder wordende fiets onder vooral forenzen. Met een beetje flink meetrappen haal je de 45 kilometer per uur makkelijk en dat maakt de speed pedelec tot een goed alternatief voor de auto en het openbaar vervoer.

Helmplicht

Per 1 januari 2017 geldt een aantal nieuwe regels. Ten eerste moet de speed pedelec een geel kentekenplaatje hebben - tot 31 december 2016 mag de snelle e-bike nog met een blauw snorfietsplaatje rondrijden. Verder wordt de speciale pedelec-helm verplicht en moet de berijder van de speed pedelec binnen de bebouwde kom de rijbaan op. De eisen waaraan de helm voor de snelle e-bike moet voldoen, werden in augustus dit jaar bekendgemaakt. Te laat, zo blijkt nu: fabrikanten hebben niet genoeg tijd om de helm te maken - de eerste exemplaren komen half februari 2017 pas op de markt.

Helmplicht én geel kentekenplaatje

De helmplicht hangt samen met het gele kentekenplaatje dat de snelle e-bike per 1 januari aanstaande moet voeren. Voor mensen die nu al een speed pedelec hebben en met een blauw plaatje rondrijden, geldt dat zij tot 1 juni 2017 de tijd krijgen het blauwe plaatje te vervangen door een gele. Speed pedelecs die na 1 januari aanstaande worden aangeschaft, krijgen natuurlijk meteen een geel plaatje. Daarmee is de berijder ook meteen verplicht de pedelec-helm op te zetten als hij gaat fietsen. Voor mensen die nog een paar maandjes met dat blauwe plaatje mogen rondrijden, geldt die plicht vanaf het moment dat het blauwe plaatje door een gele wordt vervangen. Logisch, toch?

Geen gewone fietshelm

Welnu, dan zetten die snelle e-bikeberijders toch nog even een fietshelm op - totdat die nieuwe helmen op de markt komen? Ja, dat zou je denken, maar dat mag dus niet: een normale fietshelm voldoet namelijk niet aan de wettelijke criteria van de pedelec-helm. Die laatste is namelijk dikker en biedt een betere bescherming rond de nek en de slapen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ziet wel een oplossing in de bromfietshelm, maar daar is de branche het - begrijpelijkerwijs - niet mee eens. Het leuke van die snelle e-bike is namelijk dat je zelf wel moet trappen om een beetje snelheid te maken. En ja, wat gebeurt er dan? Precies: je krijgt het warm, je gaat misschien zelfs wel zweten. Als je dan zo'n niet-ademende bromfietshelm op je hoofd hebt - niet te doen.

En dus?

Er is al een Belgische fietsenwinkelketen die wellicht in het gapende gat wil springen, maar een bevestiging is er nog niet. De Belgische helm voor de speed pedelec biedt in elk geval meer bescherming dan de normale fietshelm, dus het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Verder verwachten Bovag en de Fietsersbond dat de berijders van de snelle e-bike in de eerste maanden van het jaar nog geen boete zullen krijgen. Saskia Kluit van de Fietsersbond denkt dat de politie die eerste maanden vooral wil gebruiken om de berijders erop te wijzen dat ze niet op een gewone fiets maar op een supersnelle pedelec zitten.

Rijweg

Voor wat betreft het rijden op de weg zijn de meningen nog verdeeld. Fietsenwinkels denken dat berijders snel bang zijn op de rijweg, omdat ze niet per se 45 kilometer willen rijden, maar 30 tot 35 kilometer per uur ook prima vinden. De Fietsersbond vindt wel dat de speed pedelec binnen de bebouwde kom de rijbaan op moet - het snelheidsverschil tussen de gewone fiets en de speed pedelec is te groot. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat onderzoek doen naar hoe de nieuwe regels in de praktijk uitpakken.